Ibland hör jag någon säga saker i stil med att de har haft sju timmars skärmtid och att de sedan har tyckt att de måste skärpa sig. Bitch please. Jag hade tänkt vara så där härligt gränslös och privat och skriva ut lite olika genomsnittliga skärmtider från den senaste tiden, men jag skäms för mycket. Det jag kan berätta är att en gång tog min äldsta son min telefon, gick in i inställningar och sa "Igår hade du tjugotre timmar skärmtid.""Men snälla du, det förstår du ju själv att det inte kan stämma, jag har ju till exempel sovit."Ni har inte träffat min son, men han så att säga: viker sällan ner sig. Vi kom till ett välbehövligt stopp efter en omgång av att säga samma saker till varandra och inte backa. När jag nu går in i inställningar så inser jag att han måste ha sett siffran för en vecka. Men så lite skärmtid har jag inte haft på flera år så det kan inte heller stämma.*Jag hatar telefonen.*Sommarens mest plågsamma sommarprat kom redan sex program in.*"77 gånger per dag uppdaterar kontorsmänniskor sin mejl."*När Sommar i P1 med Jonas Gren är slut har jag ägnat hela avsnittet åt att leta klänningar. Ibland frågar vänner mig hur jag gör för att hitta klänningar, att de inte får till det. De förstår inte att man måste lägga ner tjugotre timmar per dygn. När Sommar i P1 med Jonas Gren är slut plockar jag bort notiser från trettio appar. En av dem var skärmtid och en var en app som heter Focus friend, en app som ska hjälpa dig att hålla dig borta från telefonen. Sommarpratet beskrivet med en mening: Kasta telefonen åt helvetet.Citat: "Varför hade jag inte en snygg mexikansk flickvän?"Bästa låt: Stormen före lugnet- Ellen SundbergBetyg: 7/10 Vi åkte ut på sjönnen. En badade. Han visade oss flotten. Sedan simmade han över till en ö och visade oss djur och döa träd från där vi satt. Jag tog femtio bilder på honom och lite olika saker eftersom jag är den som Jonas Grens Sommar handlar om. Sex kylklampar till en Radler är ändå inte nog. Vilken dag som helst ska jag göra någon slags inpackning. Jag är tjej. Det anstår mig inte att lära mig hur man drar igång en sån där utombordargrej. Ikväll misslyckades jag med att hitta i Bilhuset i Kalmar, trots att jag bott här i lejonparten av mitt liv, trots att jag använde GPS, trots att jag frågade en grupp unga män var i helvete det jävla bilhuset i Kalmar låg. "Det kan väl bara finnas ett Bilhuset i Kalmar?" sa jag genom bilrutan. "Det finns nog tre", sa de och såg rädda ut. Gasa därifrån argt kunde jag inte heller göra eftersom jag hade elbilen. Helt hårtorken på det lägsta därifrån. Så, jag frågar er: låter det som att jag ska lära mig läsa sjökort?Jag ror. Det är bra för min rygg, mina armar och mitt psyke. Långt kommer jag inte. Men jag hittar.