Jag har SPF 100 på ansikte och hals och mellan brösten, det är där du blir gammal först. Så på de delar jag vill vara ung har jag en vit hinna mellan mig och sommaren, på resten av kroppen ingenting. Så om du ser två skrynkliga knän som närmar sig så är de mina, därtill är min rygg röd och min nacke mahogny och i den lädriga huden lyfts jag högt över het asfalt, flyger sydväst och släpps på Bjärehalvön och där blir jag kvar. *Äntligen en fläskig inledning, bara rakt in. *Amandas r låter bättre än andras r. Skånska är som vin, är det en fin flaska så kan jag lyssna hur länge som helst. Det finns något rått och oförstört i både det Amanda säger och hur hon säger det. Ibland pustar som så där med lungorna som barn gör när de har sprungit sig andfådda för att berätta att de har sett något häftigt, en huggorm vid brevlådorna kanske. Detta att hon stöter fram sin berättelse, mer oläst än vissa skådespelare, gifter sig fint med den aura av någon slags barnatro som omger Amanda.Hoppas att branschen inte kramar den ur henne. *Jag tycker inte att det känns som att Amanda kommer från en märkeshalvö. Jag har väl bestämt mig för att hon måste vara en dotter av Malmö, född rakt ut på Möllevångstorget i ett par slitna Converse.*Adina var "lite äcklig som liten", men herregud vilken kärlek det är, Amandas och Adinas. Utan min egen syster är jag bara ett outhärdligt ensambarn vilse i självupptagenhetens evighet, vem räddar oss från franskt gift och dödliga nattåg om inte våra systrar. *Att leva bonusliv. Amanda vill nog inte säga för mycket men plötsligt får vi syn på det där som så många barn lever i: att inte riktigt vara hemma hos sig. *"Jag tror det är sånt som gör att jag nu för tiden är så öppen med allt i mina böcker och i intervjuer. För att ensamheten är värre. Då är det lika bra att vara ärlig. "*"Det la sig som ett lager smuts i mig. "*"Jag äter kött fast jag är vegetarian", säger Amanda och verkar ha fått för sig att hon är en sämre människa än tillexempel du och jag. Att tro att man är dålig inuti är ett ok att bära och ibland, om man är en kvinna med tur, så kan man lyfta det när man blir äldre eller äldre-äldre. Det kan också vara livslångt. För vissa är det smutsiga lagret kvar tills du är stoft och din syster njuter ditt kött till ett glas skånskt vin. *Ära vare gud i höjden, Amandas tilltal är inget man kan göra i slöjden. * Sommarpratet beskrivet med en mening: Bjärehalvöns balla botfärdiga böna är inte en bluff. Citat: "Jag minns att jag tänkte att Adina hade mer sladdar i sig än vad VHS-spelaren hemma hade en gång när min morfar öppnat den för att laga."Bästa låt: Boeves Psalm- Lars HollmerBetyg: 8/10 Tradition på midsommardagen är att åka till caféet i Pataholm, men då spelade Sverige match. Så det blev en annan dag. Vi såg honom inte. Ändra dig aldrig. Bild till pappa, men han var där. Bild till Clara, hon var inte där. Godnatt min skatt.